Vormingstraject 'Doorgaande lijn'
“Traject Doorgaande Lijn” - 5 sessies in ’25-‘26
In Vlaanderen kennen we in basisvoorzieningen voor jonge kinderen (0-6jr) drie sectoren die vaak elk apart werken: de kinderopvang, het kleuteronderwijs, de buitenschoolse opvang. In dit traject nodigen we professionals uit de drie sectoren uit rond de vraag: hoe kunnen we intensiever, geïntegreerder samenwerken? In het belang van het jonge kind en zijn ouders.
Aanleiding
In 2022 kregen 12 pioniers Doorgaande Lijn, over het hele Vlaamse land verspreid, drie en een half jaar de tijd om te experimenteren met intensievere en meer geïntegreerde vormen van samenwerking tussen de drie sectoren1. Zij hielden de successen en de hindernissen goed bij, zodat de stuurgroep rond het project stevige aanbevelingen kon schrijven gericht naar beleidsmakers van Welzijn en Onderwijs2. In die aanbevelingen staan tal van suggesties om zoveel mogelijk barrières (bijv. in de regelgeving) weg te halen zodat die intensievere en geïntegreerde samenwerking in de toekomst makkelijker wordt.
Het is geen evident verhaal. De historische scheiding tussen de drie sectoren, de manier waarop elke sector een eigen (juridische, pedagogische, …) identiteit heeft ontwikkeld, maakt aansluiting op elkaar niet makkelijk. Wat wél duidelijk is, is dat de openheid en bereidheid om over sectoren heen samen te werken steeds meer aan belang wint. Dit zal jonge kinderen en hun gezinnen ten goede komen.
VBJK en CEGO waren leerpartner van het Doorgaande Lijn (DL)-project, coachten de 12 pioniers en brachten hen in Lerende Netwerken samen. Zij willen met dit nieuwe traject een vervolg aan Doorgaande Lijn geven zodat de ervaringen uit het project verder benut en uitgebouwd kunnen worden in nieuwe trajecten.

Praktijkmodel Doorgaande Lijn (Agentschap Onderwijsdiensten & Agentschap Opgroeien, 2025)
Praktijkmodel als verbindend element
Het ‘prakijkmodel’ (tekening) is de visualisatie die we tijdens het project Doorgaande Lijn hebben gebruikt om hefbomen en obstakels aan op te hangen. Dit model vormt ook de structuur van het eindrapport. Deze domeinen vormen ook de rode draad van de 5 sessies in ons traject. Een korte toelichting:
Het doel is een kwaliteitsvolle Doorgaande Lijn creëren (centraal). Om dat te bereiken, werken de drie sectoren aan een gedeelde visie die als een rode draad doorheen vier domeinen loopt (cirkel). Die vier domeinen (‘bollen’) zijn:
- de praktijk van een Doorgaande Lijn: zorgen, spelen en leren zijn met elkaar verbonden;
- het personeel dat samenwerkt en dat door leidinggevenden goed aangestuurd wordt;
- een gezamenlijk beleid, een stevige organisatie met voldoende middelen;
- een mooie continuïteit met thuis en de buurt.
En de hele samenwerking wordt geregeld gemonitord en geëvalueerd (cirkel).
Het traject
In dit traject brengen we twee ‘soorten’ transities samen: de ‘verticale’ waarbij kinderen doorstromen van thuis/kinderopvang naar de kleuterschool, de ‘horizontale’ waarbij kinderen tijdens de schooldag doorstromen van buitenschoolse opvang naar kleuterklas en omgekeerd. Elk van deze transities kent eigen uitdagingen. We proberen die in dit traject samen aan te pakken.
Verdere uitwerking:
- Doelgroep van het traject: professionals uit de drie sectoren kinderopvang, kleuteronderwijs en buitenschoolse opvang.
- We hebben een soort ‘aanvangsbegeleiding’ voor ogen. Wij gaan de basis leggen voor een samenwerking: uit ervaring met de pioniers van Doorgaande Lijn weten we dat een échte intensieve/geïntegreerde samenwerking al snel enkele jaren tijd vraagt. Wij starten met een kennismaking en jullie specifieke leervragen, om dan de volgende stappen van de samenwerking en de veranderingen in de praktijk te kunnen plannen.
- Insteek: we brengen de ervaringen van de DL-pioniers binnen. Het traject voorziet zowel inhoudelijke als strategisch/praktische ondersteuning en intervisie met ervaringsuitwisselingen.
- Data: vijf sessies gespreid over het schooljaar, met name dinsdagen 21 okt., 25 nov., 27 jan., 17 maart, 5 mei. We voorzien een open disseminatiesessie voor een breder publiek op dinsdagvoormiddag 9 juni.
- Locatie: we bekijken de meest geschikte locatie naargelang vanwaar de trio’s komen (eerste sessie in Gent of Leuven).
- Prijs: 350 euro per deelnemer voor de 5 sessies samen. Breng zelf lunch mee (wij zorgen voor drank en koekjes).
Voorwaarden tot deelname en kandidaatstelling
- Deelname aan de 5 bijeenkomsten, gespreid over het hele schooljaar (oktober – mei)
- Een eigen traject al lopende hebben of er één willen opstarten in ’25-’26,
- Een trio vanuit kinderopvang, buitenschoolse opvang en kleuteronderwijs vormen.
De sessies gaan pas door vanaf minimaal 6 trio’s (maximaal 10).
Heb jij zin om deel te nemen en kan je voldoen aan de voorwaarden, gelieve tegen 31 augustus 2025.
- Naam, functie, ervaring en tewerkstelling van de kandidaten
- Motivatie voor deelname (max 10 zinnen)
- Toelichting (lopend of potentieel) traject (max 10 zinnen)
Je wordt zo snel mogelijk erna gecontacteerd m.b.t. de deelname.
Mailadres voor de kandidaatstelling: jan.demets@vbjk.be
Heb je nog inhoudelijke vragen?
Jan De Mets, Vernieuwingen in de Basisvoorzieningen voor het Jonge Kind (VBJK), jan.demets@vbjk.be
Bart Declercq, Centrum ErvaringsGericht Onderwijs (CEGO), bart.declercq@kuleuven.be
Cego vorming & Consult
Schapenstraat 34 bus 3776
3000 Leuven, Belgium
BTW BE 0421.083.235
Belfius BE90 7765 9491 3932
CEGO is alle werkdagen bereikbaar van 9u tot 12u en van 13u tot 16u, op woensdag zijn wij gesloten.